متخصص زنان و زایمان | مکمل های غذایی در بارداری

با بارداری زندگی تان زیر و رو می شود و نیازهای تغذیه ای تان هم از این قاعده کلی مسثتنی نیست. در این دوران جنینی که در رحم دارید، نیازهای تغذیه ای ویژه ای دارد که قرار است از طریق غذایی که شما می خورید تامین شود. از طرف دیگر حضورش باعث می شود که نیاز خود شما هم به بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر شود تا بتوانید سلامتی تان را حفظ کنید.

اسید فولیک: اسید فولیک از خانواده ویتامین ب به حساب می آید که نیاز به آن در دوران بارداری بیش از هر وقت دیگری ضروری ست. البته شما باید خوردن اسید فولیک را سه تا چهار ماه قبل از بارداری شروع کنید چون این ویتامین در ماه اول بارداری باعث بسته شدن لوله های عصبی جنین می شود. در این زمان خیلی از خانم ها حتی از باردار بودن خودشان هم خبر ندارد چه برسد به این بخواهند اسید فولیک بخورند.
به گفته متخصص زنان و زایمان کمبود اسید فولیک در مادران باردار با خطر تولد نوزاد با وزن پایین یا زایمان زودرس همراه است و همچنین می تواند در همان ماه های اولیه بارداری منجر به اختلالت لوله عصبی جنین گردد.
قابل به ذکر ات که مادران سیگاری، خانم هایی که داروی ضدصرع مصرف می کنند یا آنهایی که به مدت طولانی قرص ضد بارداری خورده اند، بیشتر از سایر خانم ها در معرض کمبود اسید فولیک قرار دارند.
از جمله منابع اسید فولیک می توان به سبزیجات برگ سبز تیره، حبوبات، آب پرتقال، سویا، جوانه گندم، بادام، بادام زمینی اشاره کرد.

 ویتامین B6:  نیاز به ویتامین B6 در بارداری آنقدر بالا نمی رود که بخواهید مکمل آن را مصرف کنید اما بد نیست بدانید که در موارد تهوع و استفراغ شدید می توان از این ویتامین برای کنترل علائم استفاده کرد، البته فقط با دستور پزشک.
منابع ویتامین B6: سبزیجات تازه، گوشت و غلات سبوس دار

 ویتامین  ث: طبق صحبت های دکتر ناصری متخصص زنان در دوران بارداری نیاز شما به ویتامین ث، فقط کمی بیشتر از دوران قبل از بارداری است و با نوشیدن یک لیوان آب پرتقال، خوردن نصف فلفل دلمه ای قرمز یا یک عدد کیوی تامین می شود. بعضی از مطالعات هم نشان داده که کمبود ویتامین ث خطر پره اکلامپسی را در بارداری بالا می برد که البته اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید و هر روز میوه و سبزی تازه بخورید با چنین کمبودی مواجه نمی شوید.
منابع ویتامین ث: مرکبات، کیوی، فلفل دلمه ای، فلفل شیرین، انبه، گوجه فرنگی و...

 ویتامین آ: اگر قبل از بارداری کمبود این ویتامین را نداشتید، ذخائر بدنی تان برای این دوران کافی خواهد بود. باید این نکته را مد نظر داشته باشید که مصرف زیاد ویتامین آ به خصوص به شکل مکمل می تواند باعث نقص جنین شود.
منابع ویتامین آ: ویتامین آ فقط در منابع حیوانی مثل روغن کبد ماهی، جگر، شیر و لبنیات و کره وجود دارد اما پیش ساز آن به شکل رنگ دانه های زرد و قرمز و نارنجی در انواع میوه ها و سبزیجات از جمله انبه، کدوحلوایی، نارنگی، هویج، هلو، زردآلو، موز، طالبی و... هم موجود است.

ویتامین دی: ویتامین دی برای جذب کلسیم ضروری است به همین خاطر به مادران باردار توصیه می شود که در این دوران هم به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار بگیرند و هم منابع خوراکی ویتامین دی را مصرف کنند؛ در صورتی که دن مادر با کمد ای ویتامین رو به رو شود، سطح کلسیم خون نوزاد پایین آمده و در نتیجه استخوان ها و دندان هایش خوب شکل نمی گیرد. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت 20 دقیقه 2 تا 3 بار در هفته می تواند نیاز شما را به ویتامین دی برطرف کند.
منابع ویتامین دی: شیرغنی شده، ماهی تن، زرده تخم مرغ، روغن کبد ماهی و جگر

 کلسیم: جنین شما که در رحمتان در حال رشد است به کلسیم نیاز دارد تا بتواند قلب، استخوان، مفصل و شبکه عصبی سالمی داشته باشد. بنابراین اگر در این دوران به اندازه کافی کلسیم دریافت نکنید جنین از ذخایر استخوانی شما استفاده می کند و این مساله می تواند بعد یا در حین بارداری برایتان دردسرساز شود. مصرف 4 واحد لبنیات ـ هر واحد شامل یک لیوان شیر یا ماست یا دو لیوان دوغ ـ نیاز شما به کلسیم را در دوران بارداری برطرف می کند  و دیگر لازم نیست مکمل مصرف کنید.
منابع کلسیم: شیر و لبنیات کم چرب، سبزیجات برگ سبز تیره از جمله کلم پیچ، غذاهای دریایی، اسفناج، کرفس، جعفری، شلغم و...

 آهن: طبق گفته یک متخصص زنان و زایمان، آهن بخش مهمی از هموگلوبین خون را تشکیل می دهد و برای رساندن غذا و اکسیژن به سلول های مختلف بدن لازم است. نیاز خانم ها به آهن در دوران بارداری بیشتر می شود، اما خبر خوب این است که جذب این ماده معدنی هم دراین دوران افزایش پیدا  می کند. هر چند بعضی از متخصص تغذیه و زنان و زایمان از مراجعانشان می خواهند که در سه ماهه دوم و سوم بارداری قرص آهن بخورد تا نه خودش و نه جنین کمبود آهن پیدا نکند.







رکسان وب
طراحی و برنامه نویسی توسط دپارتمان انفورماتیک شرکت بین المللی رکسان